Sprawozdanie ze spotkania z mieszkańcami w sprawie planowanej budowy OAW/A50 na terenie Gminy Wiązowna
Spotkanie odbyło się w formacie on-line w dniu 6 marca 2021 i zgromadziło ponad 50 uczestników.
AGENDA SPOTKANIA
1. Dlaczego Nie Tędy Droga? Nasze cele. Podjęte działania. Kolejne kroki. Pomoc ze strony mieszkańców. (Łukasz Zieliński)
– Przedstawienie powodów, dla których uważamy, ze projekt planowanej autostrady jest zły:
- aglomeracja warszawska się rozrasta; w naszym rejonie (południowy wschód) planowana obwodnica się nienaturalnie przybliża; nie brany jest pod uwagę rozwój miejscowości sąsiadujących z Warszawą,
- inwestycja zakłada budowę autostrady po południowej stronie Warszawy, natomiast na północy planowana jest droga ekspresowa – dlaczego północ jest uprzywilejowana? Droga ekspresowa jest inaczej kształtowana, ma więcej węzłów, itd.;
- autostrada byłaby droga tranzytową przez naszą Gminę – mieszkańcy mieliby ograniczony dostęp. Węzły budowane są co 15 km;
- nadmierny hałas;
- dodatkowe zanieczyszczenie powietrza – spaliny;
- wycinka drzew;
- kumulacja dróg w Gminie: mamy już S17, POW, A2;
- poprowadzenie autostrady bardziej na południe i wschód – mogłoby być szansą na rozwój tamtejszych gmin, które nie maja tak rozwiniętej infrastruktury drogowej;
- istniejąca DK50 od lat była wskazywana jako Duża Obwodnica Warszawy, która będzie modernizowana;
- Gmina Wiązowna od lat silnie się rozwija – południowo-wschodni obszar Gminy to miejsce gdzie rozwija się głównie mieszkalnictwo i rekreacja/turystyka;
- wokół DK50, która istnieje od lat rozwijały się przedsiębiorstwa korzystające z bliskości drogi, budowa domów mieszkalnych z oczywistych względów była ograniczona;
- aspekty ekologiczne: tereny Natura 2000, Mazowiecki Park Krajobrazowy
- ‘Pas zielonych płuc” wokół Warszawy – w ramach korytarza czerwonego będzie wycinany ze szkodą dla Otwocka i Warszawy;
- większość mieszkańców jest przeciwna budowie autostrady;
– Stowarzyszenie „Nie tedy droga” – cele:
- rezygnacja z analizy STEŚ dla korytarza „czerwonego” i wytypowanie nowego korytarza wokół DK50,
- zmiana rozporządzenia w zakresie rodzaju nowej drogi A50 – z typu autostrady na drogę ekspresowa S50. Rodzaj drogi jest warunkowany rozporządzeniem z 2019 roku. Aby GDDKiA rozważyło zmianę, musi zostać zmienione rozporządzenie;
– Podsumowanie działań Stowarzyszenia z ostatniego miesiąca
- zaangażowanie 24 osób, które maja ze sobą kontakt głównie zdalny; grupa działa bardzo aktywnie i poszukuje wszelkich możliwych metod, dzięki którym osiągniemy wyżej wymienione cele;
- zbierane są stanowiska ościennych gmin: Celestynów, Góra Kalwaria, Mińsk Mazowiecki;
- stworzona została grupa na fb, która liczy już 1400 osób;
- współpraca z podobnym forum piaseczyńskim;
- Przygotowanie petycji do GDDKiA (30 stron szczegółowo opisanych powodów, dla których tego korytarza nie powinno być) – petycja powinna być wysłana w najbliższym tygodniu;
- poszukiwanie kancelarii prawnej, która wesprze działania Stowarzyszenia – proces wyboru;
- nagłośnienie medialne – propagowanie tematu w mediach lokalnych i ogólnopolskich;
- współpraca z UG Wiązowna – wymiana pomysłów i informacji;
- kampania informacyjna w gminie Wiązowna – dystrybucja plakatów oraz ulotek
- rozszerzenie działalności grupy fb na gminę Karczew, Otwock oraz Dębe Wielkie;
- Stworzenie strony internetowej Stowarzyszenia www.nietedydroga.pl ;
- Stworzenie kanałów komunikacyjnych Stowarzyszenia w oparciu o Twitter, fanpage FB oraz Instagram;
- Zaprojektowanie logo Stowarzyszenia;
- Pozyskanie stanowiska Nadleśnictwa w Celestynowie – stanowisko przeciwko poprowadzeniu niebieskiego i czerwonego wariantu OAW;
- Przeprowadzenie we współpracy z UG sondażu na temat planowanej inwestycji;
– Podsumowanie wyników badania sondażowego
(Kuba Cichosz)
- Badanie przeprowadzono w dniach 3-4 marca
- Populacja badania – mieszkańcy Gminy Wiązowna
- Próba badawcza – 405 osób
- Pytanie: ‘Czy mieszkańcy wiedza o planowanej inwestycji”: 95 % – tak, 5% – nie ;
- Pytanie: ‘Źródła wiedzy o inwestycji’: 53% z mediów społecznościowych, 35 % z mediów lokalnych, 32 % ze strony Urzędu Gminy;
- Pytanie: ‘Stosunek mieszkańców do przebiegu OAW przez Gminę Wiązowna’ : 81% mieszkańców jest przeciwnych. Najwięcej przeciwników projektu jest wśród mieszkańców sołectw położonych w korytarzu OAW (93%); najmniej przeciwników jest wśród mieszkańców miejscowości na północny zachód od korytarza – 76% przeciwników;
- Pytanie: ‘Gdzie jeśli nie w Gminie Wiązowna’: 49% – w sladzie DK50 i status drogi ekspresowej, 20% – w sladzie DK50 i status autostrady, 14% – dalej niż droga DK50;
- Pytanie: ‘Atuty mieszkania w Gminie Wiązowna’: możliwość obcowania z przyroda – 54%, Cisza i spokój – 29%
- Raport z badania wraz z metodologią będzie dostępny na stronie Stowarzyszenia;
– Jakie będą kolejne działania Stowarzyszenia:
- Wysłanie petycji – obecnie ustalane jest, w jaki sposób zebrać podpisy poparcia od mieszkańców;
- Pojawienie się w mediach lokalnych i ogólnopolskich (TVP , Polsat); przyciągniecie uwagi do problemu;
- Kontakt z politykami (odbyło się już spotkanie z posłanką Urszulą Zielińską);
- Przygotowanie i produkcja bannerów (na początek 50 sztuk) i rozwieszenie ich na terenie Gminy oraz w gminach sąsiednich;
- Dotarcie do odpowiednich struktur w Unii Europejskiej;
– Co potrzebujemy od Państwa?
- poruszanie tematu ze znajomymi, rozprzestrzenianie informacji, uświadomienie problemu;
- osoby chętne do pomocy, zachęcamy do dołączenia do grupy aktywnych członków Stowarzyszenia – wszystkie pomysły i ręce do pomocy mile widziane;
- Z czasem będziemy potrzebowali wsparcia finansowego (pokrycie kosztów kancelarii prawnej, przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej, banery, ulotki, itd.); będziemy organizować tzw. zrzutki;
- W przyszłości pomoc przy akcjach protestacyjnych – kiedyś pewnie trzeba będzie wyjść na ulicę i wyrazić swój sprzeciw;
2. Status ze strony Urzędu Gminy (Janusz Budny, Rafal Musiałek)
- Wójt Gminy Wiązowna w przyszłym tygodniu planuje spotkanie z Burmistrzem Mińska Mazowieckiego, z wójtami i burmistrzami z Powiatu mińskiego– w celu uzgodnienia stanowisk i zidentyfikowania potencjalnych partnerów;
- Współpraca za Stowarzyszeniem Nie Tędy Droga; wymiana informacji;
- Przyjęcie negatywnego stanowiska Rady Gminy w sprawie przebiegu czerwonego wariantu;
- GDDKiA wydłużyła sobie czas odpowiedzi na stanowisko UG do 17 marca; na stronie gminy będzie informacja na temat odpowiedzi Generalnej Dyrekcji;
- Wójt Gminy Wiązowna wystosował obszerne pismo do GDDKiA odnoszące się do streszczenia studium korytarzowego i prezentacji z 27 stycznia – wymieniając pojawiające się tam nieścisłości;
- Nie widać chęci współpracy ze strony GDDKiA – UG otrzymał odmowe dostępu do dokumentów –ponieważ według Generalnej Dyrekcji, opracowania wewnętrzne nie są dokumentami publicznymi;
- Powołany został zespół konsultacyjny do spraw z OAW , składający się z sołtysów, radnych, ekspertów- celem zespołu jest praca nad gminnymi rozwiązaniami alternatywnymi, wspomaganie UG i Stowarzyszenia w kontaktach z mieszkańcami; pierwsze spotkanie zespołu już się odbyło;
- Ankieta sms-owa na temat inwestycji – wyniki będą dostępne na stronie gminy;
- Strona UG informuje o najważniejszych tematach związanych z inwestycja;
- W „Powiazaniach ” będą również udostępniane kluczowe informacje o OAW, oraz działaniach wokół projektu – Gmina chce w ten sposób dotrzeć do osób, które nie korzystają z internetowych kanałów;
- Współpraca ze Stowarzyszeniem – przekazano informacje do petycji, itd.;
- UG wystąpił do różnych organizacji, zajmujących się przyroda z prośbą o informacje, które pomogą przygotować inwentaryzację przyrodnicza (gatunki chronione, siedliska);
- Wójt Gminy Wiązowna kontynuuje rozmowy z podmiotami publicznymi, włodarzami gmin ościennych;
- Wójt Janusz Budny wraz z Prezydentem Otwocka Jarosławem Margielskim , przedstawicielem NCBJ oraz Wójtem Dębego Wielkiego – będą ustalać termin spotkania z Ministrem Horała, Pełnomocnikiem Rządu ds. CPK;
3. Dlaczego opór zbiorowy jest tak istotny? (Jolanta Koczorowska)
- Mimo ze może nam się wydawać, że nikt nas nie – zbiorowy protest ma sens. Wszystkie możliwe formy protestu powinny być realizowane;
- Na terenie gminy poparcie dla protestu jest ogromne;
- Musimy się odnosić w ramach tego protestu używając różnych form sprzeciwu – odnosimy się do tego jako Stowarzyszenie (media społeczne, strona gminna) – to świat wirtualny. Trzeba przejść do działań w realu. Ważny jest aspekt informacyjny;
- Wszystkie działania są istotne; masowy protest jest nie do zlekceważenia;
- Ważne aby poszerzyć te protesty poza naszą Gminę; To zależy od aktywności samorządów lokalnych, ale powiat otwocki i samorząd otwocki powinien być w to zaangażowany. Swój udział powinien mieć także samorząd województwa , który może nam pomoc nagłośnić sprawę.
- Czym jest aglomeracja? – Wiązowna spełnia wszystkie warunki bycia aglomeracją – jest połączona komunikacyjnie – my jesteśmy częścią aglomeracji. Obwodnica nie może tego przecinać – powinna być poza aglomeracją a nie przebiegać przez jej środek;
- Możliwość kontaktu ze wszystkimi stowarzyszeniami i grupami osób – powinniśmy szukać kontaktów . To musi się łączyć z pozyskiwaniem środków. np., możliwość sponsorowania – bo niektóre rzeczy będziemy musieli finansować sami – działamy w interesie tutejszych mieszkańców i przedsiębiorców;
4.Dyskusja
- Inwentaryzacja ornitologiczna – powinna się rozpocząć pod koniec marca – badanie siedlisk powinno być przygotowywane w maju; kontaktujemy się z ornitologiem na SGGW;
- – stanowisko GDDKiA w odniesieniu do zastrzeżeń NCBJ a propos lokalizacji autostrady; NCBJ jest nastawione negatywnie do przebiegu korytarza czerwonego. GDDKiA poinformowało NCBJ, ze trasa w ramach korytarzy będzie maksymalnie odsunięta od Instytuty lub będą zastosowane specjalne zabezpieczenia techniczne.
- Konieczność uświadamiania mieszkańców spoza korytarza, ze inwestycja nie jest przesadzona i może być modyfikowana w ten sposób, ze dotknie mieszkańców, których czujność jest w pewien sposób uśpiona; wszyscy są w tzw. polu rażenia;
- Pomoc UG Stowarzyszeniu, poprzez interwencje w GDDKIA, aby Dyrekcja udostępniała Stowarzyszeniu informacji – jako instytucja publiczna, ma taki obowiązek.